Scenariusz zajęć metodą prof. M. Kielar- Turskiej
Temat: Szeregowanie jako wykrywanie różnic między przedmiotami.
I. Demonstracja opracowanego problemu
Nauczycielka przygotowała niespodziankę- woreczki podpisane imionami dzieci, umieszczając je w różnych miejscach sali. Każdy woreczek zawiera przedmioty o różnych cechach np. trzy wstążki, o tej samej długości, a różnej szerokości itp. N-ka ukierunkowuje badania dzieci poprzez zadawanie pytań:- Zobaczcie co znajduje się w woreczkach? - Czy rzeczy te są takie same , czy różne? Jakie są? Zadaniem dzieci jest obejrzenie przedmiotów i wykrycie różnic pomiędzy nimi oraz stosowanie określeń wg wybranej cechy np. mały- mniejszy- najmniejszy, szeroki- szerszy- najszerszy
II. Eksploracja na inne obszary
Dzieci otrzymują koperty z kartonikami przedstawiającymi konturowo różne przedmioty. N-ka informuje dzieci, że ona również otrzymała paczkę, w której znajdują się różne pojedyncze obrazki pytając: - Co możne do tego pasować, odszukajcie na kartonikach?, jakie to jest, a jakie na waszym kartoniku?
III. Utrwalenie opracowanego problemu w zabawie ruchowej.
N-ka proponuje dzieciom zabawę w przedstawienie różnych przeciwstawnych czynności. Zadaniem dzieci jest wykonanie czynności przeciwstawnych do czynności demonstrowanych przez n-kę lub chętne dziecko np.: chód do przodu – do tyłu, małe kroczki – duże kroki, pełna buzia – chuda buzia, radość – smutek
IV. Dziecięce egzemplifikacje
Bajka rysowanka- ćwiczenia w sferze werbalnej. Każde dziecko otrzymuje kartkę i kredkę. Nauczycielka opowiada o przygodach misiów, z których jeden był tłuściochem, drugi gruby, a trzeci chudy. W trakcie opowiadania dzieci rysują wskazane przez nauczycielkę przedmioty w odpowiedniej wielkości.
BAJKA: Były sobie trzy misie. Jeden był chudy, drugi gruby, trzeci tłuścioch. Pajacyk zaprosił misie na urodziny. Misie przyniosły prezenty i położyły paczki obok siebie. Pajacyk od razu wiedział, która paczka jest od misia chudego, która od grubego, a która od tłuściocha. Pomyślcie, po czym pajacyk rozpoznał paczki i narysujcie paczki od misia chudego, od grubego, od tłuściocha. ( nauczycielka zwraca uwagę na odpowiednią kolejność paczek). Posłuchajcie co było dalej. Pajacyk przygotował na stole miski z poczęstunkiem. Ciekawa jestem, czy zgadniecie, jaka miska była dla misia chudego, jaka dla tłuściocha , a jaka dla grubego. Narysujcie!. Po pysznym poczęstunku misie . bawiły się piłkami. Pajacyk podał im różne piłki do zabawy. Pomyślcie jaka piłka była dla misia grubego, jaka dla tłuściocha, a jaka dla chudego. Po zabawie misiom bardzo chciało się pić. Pajacyk przyniósł trzy kubki ,jak myślicie jaki kubeczek był dla misia grubego, jaki dla chudego ,a jaki dla tłuściocha. Misie pożegnały pajacyka, podziękowały za gościnę i założyły szaliki. Jaki szalik miał miś gruby, jaki chudy, a jaki tłuścioch. Narysujcie szalik dla misia grubego, chudego i dla tłuściocha. W drodze do domu zaczął padać deszcz i każdy z misiów rozpiął parasol. Narysuj parasol tłuściocha, potem misia grubego, a potem misia chudego. Kiedy misie przyszły do domu, była już noc i misie położyły się spać. Ciekawa jestem, czy poznalibyście , które łóżko było tłuścioch, które dla misia chudego, a które dla grubego. Narysujcie !
POMOCE I część Wstążki różnej długości a tej samej szerokości Wstążki tej samej długości a różnej szerokości Sznurki różnej długości Papier o różnej fakturze Zamki błyskawiczne różnej długości Klocki różnej wielkości Korale różnej długości Szpulki nici o różnej wielkości Babuszki ( matrioszki) Guziki o różnej wielkości Woreczek miękki i twardy Woreczki o różnym ciężarze Klocki z mozaiki geometrycznej gruby i chudy Patyczki o różnej długości II części Obrazki Piłka mała i duża Książka gruba i cienka Kredka gruba i cienka Kwiatek i łodyga Pasek wąski i szeroki
Opracowała:Anna Waszkiewicz |